Doelgroep en visie

Als klinisch psychologe focus ik me vooral op kinderen en jongeren. Daarnaast zijn jongvolwassenen ook welkom bij mij. Ik vind het belangrijk dat mensen langs kunnen komen op een ongedwongen manier. Dit houdt in dat ik het belangrijk vind om iedereen op een vriendelijke en warme manier te ontmoeten. Ik hoop op deze manier te bereiken dat de praktijk een ontmoetingsplaats kan zijn waar verhalen gedeeld kunnen worden. 

De redenen waarom u of u met uw kind langskomt kunnen heel uiteenlopend zijn. Wanneer men plots even geen uitweg meer ziet of niet meer weet hoe verder te gaan door de problemen of moeilijkheden die u in het leven ervaart, kunnen we samen op zoek gaan naar hoe het verder kan. Ik zie dit als een gezamenlijke zoektocht. 

Naast de psychologische sessies is het bij mij ook mogelijk om een IQ-test (intelligentieonderzoek) te laten afnemen bij kinderen en jongeren. Dit kan een uitgebreide IQ-test zijn of een IQ-test in het kader van terugbetaling logopedie. 

Intelligentieonderzoek gaat steeds door op woensdag- of zaterdagvoormiddag. Wanneer de test doorgaat op woensdagvoormiddag, wordt er een afwezigheidsattest voorzien voor de school. 

Hoe we aan de slag gaan

Kinderen en jongeren 

Kennismakingsgesprek

Wanneer de ouders van een kind of jongere contact opnemen, wordt er als eerste een kennismakingsgesprek ingepland. Hierbij worden de ouders en het kind uitgenodigd. Het is ook mogelijk om het kennismakingsgesprek zonder het kind te doen. Soms is dit voor de ouders makkelijker om de thuissituatie en/of problematiek uit te leggen. Of het kind al dan niet aanwezig is bij het eerste gesprek, is de keuze van de ouders. Wanneer het kind 12 jaar of ouder is en liever alleen langskomt, is dit ook mogelijk in samenspraak met de ouders. 

Wanneer de ouders gescheiden zijn, kunnen de ouders ervoor kiezen om samen of apart op gesprek te komen. Het is ook mogelijk dat slechts één ouder op gesprek komt, mits dat de andere ouder akkoord gaat om begeleiding op te starten bij de zoon/dochter. Wanneer er één ouder is die niet akkoord gaat over het opstarten, mag ik de begeleiding niet starten. In uitzonderlijke gevallen is dit wel mogelijk, bijvoorbeeld één van de ouders zorgt al gehele tijd niet meer voor het kind, er is sprake van mishandeling, het kind is wilsbekwaam en is zelf gemotiveerd om op gesprek te komen, ... Indien één van de ouders niet akkoord gaat, bespreek je dit best bij het opnemen van contact. 

Tijdens het kennismakingsgesprek luister ik naar de moeilijkheden die jullie ervaren. Daarnaast sta ik ook open om te horen wat er wel goed gaat. Ik luister naar welke eigenschappen bij het kind passen om mij nadien zo goed mogelijk aan het kind te kunnen aanpassen tijdens de sessies. Ik luister naar wat jullie reeds probeerden  om een zo goed mogelijk zicht te krijgen op de problematiek. Ten slotte hoor ik graag wat jullie wensen en verwachtingen zijn om er nadien zo goed mogelijk te proberen aan voldoen. 

De eerste sessies 

Na het kennismakingsgesprek volgen enkele sessies met het kind alleen. Tijdens deze eerste sessies maak ik contact met het kind en probeer een vertrouwensband op te bouwen. Op speelse manier ga ik op zoek naar wat de sterktes en zwaktes zijn bij het kind en probeer me een beeld te vormen van wat er aan de hand is. Ik zoek naar mogelijke verklaringen voor de moeilijkheden die jullie thuis of op school ondervinden. Vaak duurt deze fase drie tot vier sessies, afhankelijk van hoe snel het kind zich openstelt. 

Het verdere verloop

Nadat er een beeld werd gevormd van wat er aan de hand is, nodig ik de ouders opnieuw uit. Tijdens dit gesprek leg ik uit wat mijn hypothese is over de moeilijkheden. Indien de jongere het moeilijk vindt om bepaalde zaken te delen met zijn/haar ouders, bespreek ik samen met de jongere op voorhand hoe we naar de ouders kunnen communiceren. Bij het uitleggen van de hypothese probeer ik zo goed mogelijk de vragen van de ouders te beantwoorden die aan bod kwamen tijdens het kennismakingsgesprek. Op basis van de hypothese wordt een therapieplan voorgesteld en worden tips meegegeven om te werken aan de moeilijkheden. Na dit gesprek volgen we het afgesproken therapieplan tot we de doelen bereiken. 

(Jong)volwassenen

Kennismakingsgesprek

Wanneer je contact opneemt, zal er een kennismakingsgesprek ingepland worden. Dit gesprek duurt meestal een 50-tal minuten. In dit gesprek beluister ik waar je het moeilijk mee hebt. Ik heb echter ook interesse in wie je bent, wat je doet in het dagelijks leven en wat er wel goed loopt. Ik zal vragen stellen om een zo goed mogelijk beeld te vormen van de moeilijkheden die je ervaart. Ik zal ook luisteren naar je wensen en verwachtingen. Op basis daarvan bespreken we op het einde van de sessie hoe we verder aan de slag gaan. 

Het verdere verloop

Na het kennismakingsgesprek kan je wekelijks, tweewekelijks of maandelijks op gesprek komen. Om de hoeveel tijd je komt, is volledig je eigen keuze. Op basis van het kennismakingsgesprek gaan we samen aan de slag om je zo goed mogelijk vooruit te helpen aan de hand van gesprekstherapie. Tijdens de gesprekstherapie geldt slecht één regel: alles wat in je opkomt, mag je vertellen. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar vaak komen dan heel wat zaken naar boven. De zaken die bovenkomen, probeer ik eruit te vissen en gaan we samen bespreken zodat je ermee kan leren omgaan. 

De Raeve Emily 
Alle rechten voorbehouden 2022
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin